کد خبر 807244
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰
پوند

جانسون، وزیر جنجالی خارجه انگلیس دیروز وارد تهران شد و با برخی مقامات ایران از جمله وزیر امور خارجه، رئیس مجلس و دبیر شورایعالی امنیت ملی دیدار کرد.

به گزارش مشرق، اگر چه تحولات منطقه‌ای و موضوع برجام از جمله مهم‌ترین محورهای سفر جانسون به ایران اعلام شده بود اما آنچه در محافل سیاسی و رسانه‌ای به عنوان مهم‌ترین محور سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران مطرح بوده، ماجرای نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی ایرانی- انگلیسی است که چندی پیش با اثبات اقدامات خلاف امنیت ملی‌اش در ایران بازداشت و روانه زندان شده بود.


نازنین زاغری که در انگلستان اقامت دارد، پس از چند ماه حضور مشکوک در ایران، خرداد ۹۵ هنگام خروج از کشور بازداشت شد. پس از دستگیری زاغری، دولت انگلیس و رسانه‌های وابسته به این کشور از جمله بی‌بی‌سی مدعی شدند این فرد دوتابعیتی تنها عضو موسسه خیریه تامسون رویترز بوده و برای امور خیریه وارد ایران شده بود. با این حال اما منابع اطلاعاتی در ایران اعلام کردند نازنین زاغری یکی از اجزای یک پروژه براندازی نرم در ایران بوده و در مدت زمانی که در ایران حضور داشته، فعالیت‌هایی برای تربیت برخی فعالان خبری و رسانه‌ای انجام داده است. این اتهام در دادگاه نیز اثبات و زاغری به ۵ سال حبس محکوم شد.

اثبات اتهام زاغری البته اخیرا توسط بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیسی‌ها تایید شد. در شرایطی که دولت و رسانه‌های انگلیس مدعی بودند نازنین زاغری بدون دلیل در ایران بازداشت شده و هیچ نقشی در برگزاری و راه‌اندازی کلاس‌های رسانه‌ای محرمانه نداشته است، بوریس جانسون در اظهارنظری قابل تامل گفت زاغری در ایران در حال اجرای یکی از پروژه‌های عملیات روانی بوده است.

جانسون اواسط آبان‌ماه در جریان نشست کمیته امور خارجی پارلمان این کشور در این‌باره گفته بود: «وقتی نگاه می‌کنیم که نازنین زاغری [در ایران] در حال انجام چه کاری بود، آنطور که من می‌فهمم فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاری بوده است». این اظهارنظر جانسون روایت ایران درباره جرم زاغری را اثبات کرد. همین موضوع باعث شد فشار شدیدی در انگلیس روی وزیر خارجه ایجاد شود و حتی برخی خواستار برکناری او شوند. حالا جانسون به ایران آمده است.

همزمان با ورود وزیر خارجه انگلیس به تهران رسانه‌های این کشور هدف وی از سفر به تهران را رایزنی برای آزادی نازنین زاغری دانستند. روزنامه گاردین به نقل از ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری نوشت که بوریس جانسون در تهران تلاش خواهد کرد با همسرش در زندان دیدار کند و ملاقاتی با رئیس قوه‌قضائیه ایران داشته باشد که مستقل از دولت ایران عمل می‌کند و مسؤول رسیدگی به پرونده زاغری است. همچنین نشریه میرور در این‌باره نوشت: بوریس جانسون به ایران رفته است تا برای آزادی نازنین زاغری تلاش کند. وی همچنین در این سفر نسبت به پرونده زاغری ابراز نگرانی خواهد کرد.

میرور در ادامه با اشاره به اینکه از سال ۲۰۰۳ تاکنون این سومین وزیر خارجه انگلیس است که به ایران سفر می‌کند، نوشت: انتظار می‌رود وی در دیدار با مقامات ایرانی خواستار آزادی نازنین زاغری، شهروند دو تابعیتی ایرانی- انگلیسی شود که به ۵ سال حبس محکوم شده و در ایران زندانی است. نشریه سان نیز در گزارشی نوشت وزیر خارجه انگلیس به تهران سفر کرده است تا مقامات ایرانی را متقاعد کند نازنین زاغری را آزاد کنند و او را به خانه بازگرداند.

اما در لابه‌لای طرح موضوع رایزنی جانسون برای نازنین زاغری، ماجرای وصول یک طلب ۴۵۰ میلیون پوندی ایران از انگلیس نیز مطرح شده است.  در هفته‌های اخیر موضوع پرداخت بدهی معوق دولت انگلیس به ایران مطرح شده است، بدهی‌ای که بالغ بر ۴۵۰ میلیون پوند و مربوط به خرید تسلیحات از انگلیس توسط رژیم پهلوی است و در نتیجه احکام دیوان داوری لاهه طی سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۹ قطعی شده است اما سران لندن به بهانه‌های مختلف تاکنون از اجرای آن سر باز زده‌اند. 

با مطرح شدن وصول این طلب ایران از انگلیس، برخی منابع رسانه‌ای در لندن تلاش کرده‌اند این ادعا را جا بیندازند که انگلیس به دنبال آن است تا با پرداخت این بدهی خود به ایران، آزادی مجرم امنیتی خود را نیز مطالبه کند. موضوعی که مقامات وزارت امور خارجه پیش از این آن را تکذیب کرده و گفته‌اند این ۲ موضوع اساسا ارتباطی با هم ندارند. درباره موضوع تلاش وزیر خارجه انگلیس برای آزادی مجرم امنیتی تبعه انگلیس، برخی منابع نیز از احتمال حضور جانسون در زندان و ملاقات وی با زاغری خبر داده‌اند.  جانسون دیروز پس از دیدار با ظریف و شمخانی با علی لاریجانی نیز دیدار کرد.

در دیدار وزرای خارجه ایران و انگلیس، ۲ طرف درباره موضوعات مختلف روابط دوجانبه از جمله روابط اقتصادی، بانکی و تجاری و اهمیت گسترش آن، مسائل منطقه‌ای و موضوعات بین‌المللی بویژه تعهدات همه طرف‌های برجام به اجرای آن رایزنی و تبادل نظر کردند. وزیر خارجه انگلستان در این دیدار با اشاره به اینکه برجام از اهمیت و ارزش بالایی برای انگلستان برخوردار است، بر تعهد کشور متبوعش برای اجرای کامل آن تاکید کرد. وی همچنین خواهان گسترش همکاری‌ها و روابط و نیز تداوم رایزنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران شد.


جانسون: سفارت‌مان در تل‌آویو می‌ماند


یکی دیگر از موضوعاتی که به عنوان محور سفر جانسون به ایران مطرح شده، تحولات اخیر منطقه غرب آسیا بویژه توطئه دولت آمریکا برای انتقال سفارتخانه خود در سرزمین‌های اشغالی از تل‌آویو به بیت‌المقدس است. وزیر خارجه انگلیس که کشورش اخیرا همراستا و همنوا با فرانسه پایبندی به برجام را مشروط به تحمیل یک توافق برای محدود کردن برنامه موشکی ایران دانسته است، دیروز در دیدار با دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران ضمن حمایت از برجام گفت انگلیس برنامه‌ای برای انتقال سفارت خود از تل‌آویو به بیت‌المقدس ندارد. جانسون در این دیدار با اشاره به ضرورت تلاش بیشتر برای حل و رفع مشکلات و موانعی که در مسیر اجرای کامل تعهدات برجام بویژه در بخش مبادلات مالی و روابط بانکی وجود دارد، اظهار داشت: برجام توافقنامه‌ای چندجانبه و بین‌المللی است که اجرای کامل آن به نفع صلح و ثبات جهانی است.

وزیر خارجه انگلیس با تاکید بر مخالفت لندن با تصمیم ایالات متحده آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت خود به این شهر افزود: اقدامات یکجانبه، دستیابی به صلح را دشوار می‌کند. جانسون خاطرنشان کرد: انگلیس تصمیمی برای انتقال سفارت خود به قدس نداشته و ما سفارت خود را در تل‌آویو نگه می‌داریم. دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان هم در این ملاقات گفت: در حال حاضر و در شرایط پسابرجام مبادلات و همکاری‌های اقتصادی بین ۲ کشور رضایتبخش نیست و تسهیل روابط بانکی در این زمینه می‌تواند مقدمه‌ای برای گسترش همکاری‌ها در دیگر بخش‌ها باشد.

دریابان شمخانی با انتقاد از کشورهای اروپایی و آمریکا به دلیل عدم اجرای تعهدات خود نسبت به برجام تاکید کرد: رفتار آمریکا در قبال برجام فاجعه‌ای تمام‌عیار بوده و ادامه این رویکرد ضمن بی‌اعتباری سیاسی این کشور، موجب زیر سوال رفتن توافقات بین‌المللی می‌شود. علی شمخانی با اشاره به تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، این اقدام را خدمت ناخواسته به جهان اسلام دانست و گفت: فلسطین کشوری یکپارچه با پایتخت واحدی بوده و تصمیم جدید آمریکا به طور قطع موجب بازگشتن موضوع فلسطین به عنوان مسأله اصلی جهان اسلام  و انسجام بیشتر مسلمانان برای مقابله با رژیم کودک‌کش صهیونیستی و احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطین خواهد شد.

وی با تاکید برحق انتخاب دولت و نام حکومت از سوی مردم اصلی سرزمین فلسطین افزود: بدون شک مردم فلسطین نام اسرائیل  را برای کشور خود انتخاب نخواهند کرد و این ترجمان حذف اسرائیل از نقشه جهان است.

منبع: روزنامه وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هاتف IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    5 0
    این پست زاغری را معامله نکنید.فقط بازپرسی و اعتراف.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس